28 oktober 2014

Algemene Beschouwingen PvdA Westvoorne

ALGEMENE BESCHOUWINGEN PVDA 2015

Sociaal en Groen

De PvdA ziet dat dit College aanstuurt op een sterke bestuurlijke toekomst, op kwaliteit van de leefomgeving en op duurzaamheid. We zien dit terug in het collegeprogramma, in het optreden van het College tot nu toe en in de voorliggende begroting. De PvdA toetst dit aan haar ideologische uitgangspunten en stelt zich voortdurende de vraag: Is dit sociaal? Is dit groen?

Sterke bestuurlijke toekomst

De PvdA kijkt op het afgelopen half jaar positief terug. In onze ogen is er sprake van een trendbreuk met het verleden. Het dualisme, en dan vooral het gesprek tussen Raad en College, lijkt uiteindelijk vorm te krijgen. Nu vooral proberen dit vast te houden.

Een sterk bestuur richt zich niet alleen op de uitvoer van het eigen ingezette beleid maar bekijkt ook hoe door samenwerking met aanpalende bestuurslagen de eigen kracht vergroot kan worden. Maar meer nog of er door samenwerking een beter effect voor haar burgers is te behalen.

Ten opzichte van het Samenwerkingsverband Voorne Putten merken we op dat de strategische agenda krachtiger en met meer ambitie is dan tot nu toe. U stelt de bestuursvorm nog uit en gaat vooralsnog uit van netwerksamenwerking. Terecht merkt de Provincie hier op dat dit veel vergt van de concrete bestuurlijke- en ambtelijke inzet van elk der gemeenten. De PvdA zou graag zien dat er binnen afzienbare tijd een voorstel op tafel ligt op welke wijze de samenwerking SVP gelegitimeerd wordt.

Met de buurgemeenten Brielle en Hellevoetsluis wordt in het kader van de decentralisaties op vele punten samengewerkt. Dit heeft in onze ogen geresulteerd in tijdige oplevering van beleidsnota’s en opzetten van organisaties om de decentralisaties uit te gaan voeren.

Om bestuurlijke drukte te verminderen en het besluitvormingsproces over samenwerking te gaan versnellen is recentelijk een bijeenkomst van de fractievoorzitters op Voorne belegd. Wij zijn met hen van mening dat het van essentieel belang is dat de samenwerkingsopgaven nu handen en voeten moeten krijgen. De samenwerking op uitvoerend niveau met de ons omringende gemeenten zullen voor de PvdA ten alle tijde hun nut en noodzaak moeten bewijzen., maar ook politiek gelegitimeerd moeten zijn.

Door het opheffen van de Stadsregio krijgen wij belangrijke taken, waaronder de regionale woonruimteverdeling, voor onze verantwoording. Deze vragen om een bestuurlijk erkend openbaar lichaam, waarin de gemeenschappelijke belangen van Voorne en Putten goed vertegenwoordigd zijn. Een sterk gemeenschappelijk optreden in de Metropoolregio kan de ontsluiting van ons eiland ten goede komen. Ook het item werkgelegenheid reikt verder dan de grenzen van Westvoorne. Binnen de Metropoolregio zal door de gemeenten op Voorne Putten gezamenlijk moeten worden opgetrokken om de economische betrokkenheid, bij de haven/industriële activiteiten van Rotterdam, te bevorderen. De gezamenlijke afdelingen van de PvdA op Voorne Putten komen hiertoe met een regionaal voorstel.

Sterk bestuurlijk gemeenschappelijk optreden maakt het mogelijk om voor onze burgers een sociale en groene toekomst veilig te stellen.

Financieel lijkt het ons beter te gaan als voorgaande jaren. Niets is echter minder waar. Door het hanteren van een lagere rekenrente en door scherper te begroten is er een positiever beeld ontstaan. Door de septembercirculaire is er echter alweer een gat in de begroting 2015 geslagen van € 100.000,-. Dit maakt duidelijk hoe broos dit positieve beeld is. De daarop komende jaren zien er gunstig uit maar voor 2018 lijkt er een gat te ontstaan dat ons de indruk geeft van ‘na ons de zondvloed’. De scherpere manier van begroten, waar onze partij overigens ook om gevraagd heeft, heeft een gunstig bijeffect. Het zal vaker voorkomen dat bij onvoorziene uitgaven de Raad om goedkeuring gevraagd moet worden. Naar onze mening geeft dat alleen maar meer transparantie en wordt de Raad eerder betrokken bij besluitvorming. Iets wat al jaren een wens is van de gehele Raad.

Wij blijven u erop wijzen dat eerlijke sociaal te rechtvaardigen keuzes gedaan moeten blijven, zeker nu de decentralisaties vorm gaan krijgen. Via het toezegde werkplan zullen we de voortgang van de uitvoering van de decentralisaties nauwgezet volgen. En hoewel wij vertrouwen hebben in een goede uitvoering zijn wij verheugd dat uw College een reserve sociaal domein als vangnet voor extreme problematiek in de zorg gaat instellen.

Ten aanzien van de decentralisatie ‘hulp vinden bij werk’ verwachten we spoedig een beleids- en werkplan te ontvangen waarin het college aangeeft hoe zij denkt het beladen begrip participatie maatschappij in Westvoorne vorm te geven. Omdat het hier ook zal gaan om werkgelegenheid zal dit ons inziens Voorne Putten breed opgepakt moeten worden.

De PvdA roept het College op het goede voorbeeld te geven bij het creëren van arbeidsplaatsen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het zou onze gemeente sieren wanneer we 200% van het verplichte aantal werknemers van een arbeidsplaats weten te voorzien.

De exploitatie van de accommodaties stellen ons voor een groot financieel vraagstuk. De ambitie van de wethouder om ¾ miljoen euro te besparen waarderen we zeer. We vragen ons wel af wat het realiteitsgehalte is van deze ambitie. Met belangstelling zien we dan ook uit naar uitgewerkte plannen. Langs deze plannen zullen we ons toetsingskader `sociaal en groen’ leggen. Sociaal in die zin in dat er betaalbare accommodatie blijft voor het rijke maar niet kapitaalkrachtige verenigingsleven. En groen, tja we denken dat er misschien flink is te besparen op energiekosten.

Kwaliteit van de leefomgeving

PvdA herkent in deze begroting en het collegeprogramma veel aanknopingspunten om de kwaliteit van de leefomgeving in materiële en immateriële zin te verbeteren. Inwoners van Westvoorne wonen in een van de drie kernen: dat is hun sociale omgeving, in zowel materiële als immateriële zin. In die omgeving wordt hun primaire maatschappij vorm gegeven.

Om de leefbaarheid van de kernen te behouden is een evenwichtige samenstelling van de bevolking noodzakelijk. Goede primaire onderwijs voorzieningen leveren mogelijk een remmende bijdrage aan de snelle ontgroening waar Westvoorne mee te maken heeft. Een aantrekkelijk selling point voor jonge gezinnen? De PvdA is er van overtuigd dat de idee van Brede School voor kinderen en ouders meer mogelijkheden in zich heeft om een harmonieuze ontwikkeling van kinderen tot burgers die vol op aan de samenleving deelnemen mogelijk te maken. Dus vanuit haar ideologische wortels, ouderwets het verheffingsideaal, is PvdA voorstander van de Brede schoolgedachte. We juichen het dus toe dat het college versneld wil komen tot twee brede scholen in Westvoorne. Wel vraagt de PvdA aandacht voor de inpasbaarheid van de locaties in de twee kernen. Een gebouw waar alle voorzieningen in gehuisvest zijn is mooi, maar voor de PvdA kan de brede school gedachte ook uitgevoerd worden terwijl de voorzieningen over meerdere locaties verspreid zijn.

De drie kernen

Zoals gezegd geven inwoners invulling aan hun primaire leefomgeving. Wij beginnen graag met onze kleinste maar wellicht taaiste kern Tinte.

Voor Tinte is met medewerking van alle bewoners een structuurvisie vastgesteld. Hierop voortbordurend is dit jaar de handschoen opgepakt door de nieuwe wethouder om te onderzoeken hoe alle tien verenigingen goed geaccommodeerd kunnen worden. Wij ondersteunen dit van harte. Mocht het echter zo zijn dat Tintestein de beste oplossing wordt om allen in stand te houden en een goede toekomst te bieden, dan vinden wij ook dat de belofte die in de structuurvisie aan de burgers van Tinte is gedaan onverkort gehandhaafd moet blijven. Namelijk het behoud van het gebouw de Odiaan als sfeerbepalend element in de dorpskern met daarin een voorziening gevestigd die de levendigheid van het dorp zeker moet stellen. Dit laatste is ondersteund door een raadsbreed aangenomen motie. Dit zou ons inziens kunnen door de voorzijde van het gebouw te handhaven en de aanpassing die nodig zij voor een nieuwe functie te zoeken in de minder zichtbare zijden.

Van een geheel andere dimensie maar niettemin eveneens de wereld van Tinte is het glasintensivering gebied. Onze partij is blij dat de sanering van het buitengebied zijn afronding nadert en budgettair neutraal nagestreefd wordt. Wij zijn echter ook van mening dat in het belang van de ondernemers in het intensiveringsgebied bekeken moet worden of de Ruimte voor Ruimte regeling ook voor hen mogelijk wordt. Volgens Agrimaco is er voorlopig geen zicht op betere economische ontwikkelingen in deze sector en zullen op korte termijn tuinderijen stoppen omdat er geen opvolging is of door andere omstandigheden. Om de door u geambieerde uitstekende landschappelijke inpassing toe te kunnen passen en het gebied op gelijk niveau met de rest van onze mooie groene gemeente te rehabiliteren is het hard nodig eindelijk het lang beloofde groene raamwerk aan te leggen. Als goed voorbeeld van nieuwe landschappelijke ontwikkeling noemen wij graag de dit jaar in ontwikkeling genomen locatie van De Gruyter aan de Verlengde Lodderlandsedijk.

In Rockanje begint zichtbaar te worden waar al die jaren voorbereidend aan gewerkt is. De toekomstvisie voor het badstrand als familiestrand heeft z’n beslag gekregen en het gemeentelijk duingebied is opnieuw ingericht. Wij hebben grote waardering voor de nieuwe speelmogelijkheden en van vele ruiters hebben wij te horen gekregen dat de nieuwe ruiterpaden magnifiek zijn. Wat ons betreft wordt deze trend qua ruiterpaden voortgezet. De Rots krijgt eindelijk z’n woningbouw en het Dorpsplein wordt verkeersluw gerenoveerd. Wij missen in de plannen van dit nieuwe College echter de reeds lange jaren bestaande wens van de bewoners van een tweede super in de vorm van een discount. Nu de plannen voor een brede school vaste grond lijken te krijgen ligt naar onze mening de weg voor deze tweede super open in de omgeving van het Kolpapad/Zonnebloem. Met een goed doordachte verbinding naar het Dorpsplein zou dit het winkelaanbod van Rockanje een geweldige boost kunnen geven. De PvdA ziet graag een onderzoek hiernaar uitgevoerd!. Dit zou passen binnen het onlangs opgestarte onderzoek naar verbetering van het dorpscentrum Rockanje. Om de levendigheid en aantrekkelijkheid van het dorp verder uit te bouwen is de ontsluiting van Meertje de Waal een welkome recreatieve aanvulling. Overigens ligt hier de werkelijk Rots en vermoedelijke naamgever van Rockanje. Er is weinig fantasie en creativiteit voor nodig om hier een aantrekkelijke- cultureel verantwoorde attractie van te maken. Een verdere wandel/fietsroute uitrol naar het natuurgebied de Strype draagt bij aan de toegankelijkheid voor de toerist van het buitengebied en het optimaal benutten van de toeristische kern.

De verkoop van woningen van het woonbedrijf aan zittende bewoners verloopt goed. Wij delen uw wens voor een vitale woningvoorraad het waarborgen van een voldoende aanbod voor de sociale doelgroep. De opbrengst van de verkochte woningen moet hiervoor aangewend worden. Met name in Rockanje en afgestemd worden op de behoefte die hier leeft. De PvdA is er groot voorstander van om participatiebouw een kans te geven. Nieuwe woningeigenaren vullen een deel van de werkzaamheden zelf in waardoor de woning goedkoper wordt. Naast sociale woningbouw moeten ook voor andere doelgroepen gebouwd worden om de doorstroming te bevorderen. Dit alles met mate om de woningmarkt, waar veel te koop staat, niet te frustreren.

Oostvoorne staat onder de bevolking hoog aangeschreven als aantrekkelijke en sociale woonomgeving. Aan ons allen de taak dit te blijven waarborgen. De PvdA mist in deze de ambitie van het College om de dorpse mentaliteit en het groene karakter te behouden en de cultuur historische waarden in de dorpen te beschermen. De geplande verkoop van het voormalige gemeentehuis is hierin een teken aan de wand. Gelukkig is dit tij gekeerd en is de burgerij en de Raad nu betrokken. De PvdA is van mening dat gebouwen die leegkomen en van cultuur historische waarde zijn, voor het nageslacht bewaard moeten blijven. Wij zien daarom uit naar het door commissie Mulder uitgevoerde onderzoek hiernaar en werken graag mee aan nuttige herbestemming hiervan. Oostvoorne is gelegen nabij de Maasvlakten en Europoort en is daardoor tevens de meest kwetsbare van onze kernen. Vanwege die kwetsbaarheid moeten de compensatiegelden van Eon en Nuon en de OZB voor de windmolens direct ten goede komen aan het versterken van het duingebied bij Oostvoorne. Aan het onderzoek naar verhoging van de duinenrij ten Noorden van het Oostvoornse meer hechten wij mede daarom grote waarde. Ook het onderzoekstraject geluidmeetnet heeft onze aandacht om de geluidsoverlast van de Europoort terug te dringen. Uw voorgenomen visie op het Oostvoornse meer dragen wij een warm hart toe. Wij zijn echter van mening dat in het kader van toerisme en milieu alle partijen die hier actief zijn het verdienen dat wij het hoogste doel nastreven. De kwaliteit van het water laat reeds jaren te wensen over en is van essentieel belang voor alle betrokken partijen. De PvdA vraagt het College daarom om een ecologisch onderzoek te laten doen zodat een gezonde waterkwaliteit in het Oostvoornse meer bereikt wordt.

Duurzaamheid en milieu

Een gezond milieu valt of staat met duurzaamheid. De PvdA onderschrijft daarom uw centrale ambitie om in 2023 klimaatneutraal te zijn. Een uitdagende opgave waarbij u op onze steun kunt rekenen. Uw voorgenomen beleidsnotitie energieakkoord is daarin een waardevol instrument. Milieu gaat echter verder en wordt in grote mate bepaald door hoe onze buren in het haven/industriegebied zich gedragen. Wij ergeren ons daarom in het bijzonder aan de elektriciteitscentrale van GDF Zues. Zowel Eon als GDF Zues zouden hun CO2 uitstoot voor een groot deel afvangen. Maar gebeurt dat bij de ons meest nabije centrale ook? Wat dit soort zaken betreft houdt Rotterdam zich totaal niet aan hun duurzaamheidsdoelen. Onze hoop in deze is dan ook gevestigd op de Intentieverklaring Recreatie en Industriële Veiligheid die onze gemeente met het Havenbedrijf heeft opgesteld. Voor zover bekend beschikt de elektriciteitscentrale van GDF Zues nog niet over alle benodigde vergunningen, is nieuw en kan er dus nog een milieubeoordeling plaatsvinden in het kader van genoemde Intentieovereenkomst. De PvdA zou graag zien dat dit plaatsvindt. Is de wethouder bereid hier onderzoek naar te doen? Tot slot willen wij het College graag bedanken voor de snelle reactie op de mogelijke plannen voor het boren naar schaliegas in o.a. onze gemeente.

Voorzitter, deze begroting is de eerste voor het College dat nu aan zet is. Hij is sluitend, wanneer we de meevallers van 2014 gebruiken om het ontstane gat in begroting van 2015 te dichten. De begroting voorziet in een gezond weerstandsvermogen, vraagt geen extra lasten van de burger en beschrijft veel ambities waarin wij ons kunnen vinden. Mooier kan het niet. Er is dan ook een frisse wind door het College gegaan met nieuwe wethouders. Wij wensen hen en de reeds gevestigde collegeleden veel wijsheid toe. In hun voortvarendheid vestigen wij hun aandacht graag op de menselijke maat die in Westvoorne nog zeer gewaardeerd wordt.

Wij bedanken het College en de ambtelijke organisatie voor het vele werk dat is verricht om deze begroting tot stand te brengen.

Westvoorne, 21-10-2014
Partij van de Arbeid Westvoorne.